BeChange minskar klimatpåverkan och klimatångest

BeChange® är en metod för att minska klimatavtryck och klimatångest. Ann Murugan är vd, grundare och mental coach på BeChange. Med finansiering från Energimyndigheten håller nu Ann och hennes kollegor på att utveckla en digital lösning för metoden. Vi ställde några frågor till Ann.

Hej Ann, vad handlar BeChange om?

– BeChange är en metod som hjälper till att ändra vårt sätt att tänka, och där miljöarbetet ses som något upplyftande, en möjlighet att skapa något bättre. Det blir ju stor skillnad om man upplever miljöarbetet som positivt istället för tungt, begränsande och ångestladdat. Vi kopplar ihop mentala verktyg och klimatpsykologi med klimatrådgivning och utbildar, föreläser och coachar i livsstilsförändringar för att minska sin egen klimatpåverkan men även för att må bättre och stärka sin miljömotivation.

Hur går det i projektet?

– Det går jättebra, vi är nästan klara! Vi har utvecklat en digital prototyp för BeChange och tagit fram en affärsmodell och säljstrategi för att göra BeChange kommersiellt hållbar så att vi kan skala upp och sprida metoden i Sverige och globalt, och därmed göra stor klimatnytta i framtiden.

Vad har varit den viktigaste lärdomen och utmaningen under projektets gång?

– Att dagens användare har höga förväntningar på digitala produkter och är otåliga framför skärmen! Vi har behövt göra ändringar för att metoden ska fungera digitalt och ”gå genom skärmen”. Den personliga omställningen man går igenom måste kännas enkel och kul, och då gäller det att vår digitala tjänst också upplevs som enkel och rolig att använda. Det låter lätt men det har varit en mycket större utmaning än vad jag trodde.

Hur har design bidragit i projektet?

– Det är otroligt viktigt att ha med användaren under hela designprocessen och ha med kunniga personer inom design. Det har gett mycket värdefulla insikter och förståelse för att kunna skapa en digital produkt som fungerar. Vi kommer att fortsätta med testgrupper som ger feedback genom hela processen, det är helt nödvändigt för framgång.

Jessika Rabne Fredin från BeChange på workshop om kommersialisering. Workshoppen hölls av Jayway.

Vad betyder det att ha fått finansiering från programmet Design för energieffektiv vardag?

– Den betyder jättemycket. Utan finansiering hade vi inte kommit så här långt, så det har varit helt avgörande. Vi var i ett skede då vi behövde finansiering för att ta höjd och lyckas. Vi hade förstått att det här med att skala upp digitalt är trixigare än man tror och att vi behövde jobba med IT, design, och användarexperter, vilket vi inte hade råd att göra med egna medel. Vi är så tacksamma! Tack vare finansieringen har vi nu fått jobba med experter från Jayway och LTU teknisk design.


Vad gör du själv i vardagen för att bidra till en minskad klimatpåverkan?

– Jag är medveten om min livsstil och vilka koldioxidutsläpp som den innebär. Jag gör vad jag kan i vardagen för att komma ner på en hållbar nivå. De senaste två åren har jag legat på 1,3 ton koldioxidutsläpp per år, medelsvensken har cirka åtta ton koldioxidutsläpp per år. Samtidigt gör jag bara klimatsmarta val som också bidrar till bibehållen eller ökad livskvalitet.

Jag använder mig dagligen av BeChange mindfullness och mentala tekniker för att fortsätta topp-prestera i omställningsprocessen. Jag har till exempel en tydlig vision av hur jag vill att mitt ultimata klimatsmarta liv ska se ut, och hur jag vill att en hållbar värld ska se ut. Jag har också sätt att hantera de klimattankar och känslor som kommer upp på grund av den klimatkris vi befinner oss i. Det är en ständig och daglig process!

Ann Murugan

Läs mer om projektet BeChange – Digital tjänstedesign för klimatsmarta beteendeförändringar på individnivå