
Hur kan energiomställningen bli hjälpt av spelmetodik för att underlätta samarbete och utveckling? Det var utgångspunkten för projektet GECO – Gamifying Energy Communities, där lokala grupper på Gotland fick testa nya verktyg för att bygga starkare energigemenskaper.
Att jobba i ett team kan vara utmanande, men om man prioriterar att jobba med gruppdynamiken går arbetet lättare och alla kan nyttja sina styrkor fullt ut. Projektet har undersökt hur man med hjälp av spelmetodik kan stärka samarbetet i energigemenskaper på landsbygden på Gotland. En energigemenskap är en grupp aktörer, till exempel privatpersoner, föreningar, små företag eller kommuner, eller allihop tillsammans, som gemensamt producerar, lagrar och delar förnyelsebar energi.
Projektet använde designthinking som grund och arbetet omfattade djupintervjuer, en litteraturstudie, kartläggning och studentdrivna prototyper. Designprocessen identifierade utmaningar som omsattes till en open‑source-app som gör det enklare för grupper att hålla inkluderande och effektiva möten.
Appen, GECO Facilitation App, innehåller färdiga aktiviteter – Check in, Check out, Start-Stop-Continue och Tutorial to Me – som gör det enklare för alla i teamet att bli hörda, reflektera och utveckla, samt stärka gruppdynamiken över tid. Syftet är inte att ”spelifiera energi”, utan att använda beprövade arbetssätt från spelutveckling för att stärka personer i arbetet med energiomställning.
Viktiga resultat
- En kostnadsfri open-source-app (webbaserad PWA) för att förbättra möten och samarbete.
- Fyra färdiga aktiviteter med tidtagare, instruktioner och enkla flöden för teamarbete.
- Fem centrala utmaningsområden tydliggjorda genom intervjuer och en litteraturstudie: byråkrati, samarbete, förståelsen av energigemenskaper, engagemang och behov av trygga mötesplatser.
- Flera analoga och digitala koncept formade den färdiga appen och guiden.
- Praktisk handledning, benämns som ”quick-start” i rapporten, för när och hur aktiviteterna kan användas och faciliteras på bästa sätt.
- Partnerskap och kartläggning på Gotland stärkte den lokala relevansen och potentialen för pilotprojekt i verkliga miljöer.
Fokus framåt
Nästa steg är att använda appen i riktiga möten, sprida metoden till fler samhällen samt vidareutveckla verktyget genom öppna samarbeten. Appen är fri att använda, och intresserade aktörer bjuds in att bidra med feedback, nya övningar och översättningar.
Syfte och mål
Projektets mål är att förse landsbygdssamhällen på Gotland med spelifierade verktyg som gör det lättare att starta upp och driva arbetet i energigemenskaper effektivt. Detta gör det även möjligt för intressenter som Energicentrum Gotland att ha kontakt med de samhällen som använder sig av verktygen, vilket kan hjälpa till att skala kunskap och insikter och förbättra landsbygdssamhällenas förmåga att planera och genomföra projekt som förbättrar energieffektiviteten och självförsörjningen.
Målgrupp
Projektet riktar sig i första hand till landsbygdssamhällen på Gotland och i förlängningen till landsbygdssamhällen i övriga Sverige och Europa.
Mer om projektet
Projektägare
Uppsala universitet, institutionen för speldesign
Projektledare

Elias Faltin
E-post: elias.faltin@speldesign.uu.se
Telefon: 0783 – 048 77 64
Samarbetspartner
Projektperiod
1 juli 2023 till och med 31 mars 2025.