Projektet Solvis målsättning har varit att ta fram ett koncept för ett digitalt, interaktivt och pedagogiskt visualiseringsverktyg till elever i mellanstadiet, som ska synliggöra den egna fastighetens solelproduktion.
För att få individer att ställa om till mer hållbara energisystem i ett längre perspektiv, behövs verktyg som ger kunskap och förståelse för energin som genereras. Kunskapen om solens kapacitet är idag inte självklar. Verktyg som Solvis kan, som ett första steg påminna om detta och genom olika energijämförelser skapa förståelse för begrepp som “kilowatt-timmar” och “effekt”. Via Solvis börjar användaren reflektera kring vad som kan anses vara mycket och lite.
Hur Solvis fungerar
Solvis-konceptet finns idag installerat på fyra pilotskolor i Göteborg. Genom att visa dagens produktion av solel och ställa det i relation till andra vardagliga aktiviteter, verkar Solvis som en grund för vidare utbildning och utveckling kring solenergi och dess potential. Konceptet består av flera olika moduler som går att kombinera – både utifrån idén om att vi lär oss bättre när vi aktiverar alla/olika sinnen, samt utifrån att alla fastigheter har olika förutsättningar för installation. Därför kan Solvis anpassas för att passa den specifika miljön. Modulerna består av delar för både utomhus- och inomhusbruk. Den röda tråden är en gulmålad linje som blir en start och ett slut, som man kan följa och som binder ihop de olika modulerna. Den gula linjen börjar vid solcellen på taket och slutar vid Solvis – skärmen som är uppsatt på en central plats i skolan. Skärmen visar på ett enkelt och lekfullt sätt hur mycket solel som produceras i huset.
I genomförd utvärdering kan potentialen med Solvis bekräftas. Konceptet triggar tankar och idéer hos både elever och pedagoger, och det finns en vilja och potential att lära sig mer om solenergi. Elevers och lärares förslag på kompletterande utbildningsmaterial och introduktionsfilm visar att Solvis kan anpassas ytterligare till användaren och skolmiljön.
Viktiga resultat
- Solvis ger på ett enkelt och lekfullt sätt en påminnelse till användaren om vad solen bidrar med till fastighetens energibehov, samt visar jämförelser för att skapa förståelse om hur mycket den bidrar.
- Genom att konceptet består av olika moduler aktiverar Solvis flera olika sinnen, något som forskning visar stimulerar till inlärning. Konceptets olika moduler kan anpassas väl till varje specifik miljö.
- Utvärderingen av Solvis visar att konceptet triggar tankar och idéer hos både elever och pedagoger och att det skapar en vilja och potential att lära sig mer om solenergi.
- Det uppskattas att Solvis-skärmen visar information om dagens väder, datum och skollunch samt att skärmens animationer gör det roligt att lära sig om solenergi.
- En introducerande folder om Solvis tillsammans med en kortfilm har tagits fram till elever och pedagoger som har Solvis i sin fastighet för att ge ökad förståelse om hur konceptet fungerar.
- Genom Solvis får vi hjälp att förstå mängd och enhet för att sedan kunna förhålla och anpassa oss. Idag tittar vi på termometern och anpassar vardagen efter temperatur, i form av den klädsel vi väljer eller vilket transportmedel vi tar. På samma sätt kan verktyg som Solvis påverka vårt beteende och vår energianvändning till hur solen genererar i energi.
Fokus framåt
Det finns god potential att utveckla Solvis 2.0 om det planeras för verktyget i ett tidigt skede, redan i projekteringen av en fastighet eller skola med solcellsanläggning. Det skapar förutsättningar att utveckla redan befintliga moduler i Solvis. Idag finns konceptet fritt att ta över som prototyp och sprida till andra kommunala och privata förvaltare. Solvis planerar att fortsatt lanseras i samband med installationer av solceller i Göteborg.
Mer om projektet
Fullständig slutrapport
Nyheter och filmer
2023-03-16 Här lär sig elever om solenergi
2021-04-23 Pressmeddelande: Solvis gör elever till kloka elkonsumenter
Projektägare
Lokalförvaltningen Göteborgs Stad
Projektledare
Luisa Beneduce
E-mejl: luisa.beneduce@lf.goteborg.se
Telefon: 031- 365 08 27
Samarbetspartner
Chalmers Tekniska Högskola
Projektperiod
2019-12-02 till 2022-09-30